Na szczęście bezpowrotnie minęły czasy, kiedy student skazany był na jazdę Maluchem czy popularnym „Poldolotem” (mam tu na myśli Poloneza). Masowy import wiekowych aut z zachodu spowodował, że typowego żaka stać na wymarzony pojazd… pod warunkiem, że kwota nie przekroczy 5 tys. zł. ;)

Hodna Civic 1991 r.

Hodna Civic 1991 r.

Przeglądając popularne portale ogłoszeniowe typu Otomoto.pl, możemy znaleźć setki ogłoszeń, które sprostają naszemu budżetowi. Wbrew pozorom za mniej niż 5 tys. zł. można kupić całkiem sensowny samochód.

Wiadomo, że podstawowym kryterium wyboru auta dla studenta są pieniądze, ale czy za tą cenę jesteśmy skazani na auto awaryjne i bez polotu? NIE! Powodowani budżetem studenci z pewnością docenią auto, które się nie psuje, daje masę radości z jazdy, przy tym kosztuje tyle co rower dobrej jakości. Mam tu na myśli Hondę Civic IV generacji (główna produkcja w latach 1988-1991), której ceny wahają się obecnie od 2 tys. zł. do około 5 tys. zł.

Hodna Civic 1991 r.

Hodna Civic 1991 r.

Kupowanie prawie 20-letniego samochodu może wydawać się dość ryzykowne, ale w przypadku tej generacji Civica, jest to sposobem na zdobycie auta niezawodnego, które daje ogromną radość z jazdy przy niewielkich kosztach eksploatacji. Poza tanim jeżdżeniem, każdego studenta powinny przekonać osiągi, które już w wersji z silnikiem 1.3 dają sporo frajdy ( 11,6 s. do „setki” – czas, który skutecznie można poprawić drobnymi modyfikacjami układu dolotowego oraz gaźnika).

Hodna Civic 1991 r.

Hodna Civic 1991 r.

Do wyboru mamy również jednostki 1.4, generujące moc 90 KM (dzięki dwóm gaźnikom auto ma świetną reakcję na gaz). Najlepszym wyborem wydaje się być jednostka 1.5 o mocy 90 KM (dwu-punktowy wtrysk), samochody z tym silnikiem często wyposażane były we wspomaganie kierownicy i elektrycznie sterowany szyberdach. Dla spragnionych mocy proponuję wersję ED7 z silnikami 1.6 (dostępne były wersje: SOHC 110 KM i DOHC 124 KM).

Najpopularniejsze na rynku są modele „poliftowe” z okresu 1990-1991 r., które różnią się detalami nadwozia oraz nielicznymi częściami mechanicznymi. Popularność samochodów z tych lat jest uzasadniona, ponieważ wyeliminowano w nich tzw. choroby wieku dziecięcego, dzięki czemu auta z tych roczników są najlepiej dopracowane i najbardziej niezawodne.

Hodna Shuttle 1991 r.

Hodna Shuttle 1991 r.

Dostępne są trzy wersje nadwoziowe: najpopularniejszy hatchback, obszerny sedan oraz dość rzadki Shuttle, który jest jednym z prekursorów segmentu mini-vanów.

Jazda 4-genem dla kierowcy, który wcześniej nie miał do czynienia z tego typu samochodem może okazać się dość rozczarowująca. Wynika to ze specyfikacji silników montowanych w tamtych latach. Jak wiadomo jazda Hondą zaczyna się koło 4-5 tys. obrotów, a kończy dopiero w granicach 8 tys. obr. Wymaga to przyzwyczajenia, ale po kilku dniach użytkownik dojdzie do wniosku, że to właśnie taka jazda sprawia największa frajdę! Na pohybel miłośnikom TDI!

Hodna Civic 1991 r.

Hodna Civic 1991 r.

Od samochodu z przełomu lat 80-tych i 90-tych nie możemy wymagać wielkiego luksusu, ale w Hondzie Civic możemy się natknąć na modele wyposażone w elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. Szyberdach i wspomaganie kierownicy nie są już takim rarytasem i trafiają się dość często.

Hodna Civic 1991 r.

Hodna Civic 1989 r.

Jest jeszcze jedna zaleta płynąca z jazdy Hondą Civic IV generacji. W Polsce jest dość prężnie działający klub (www.civic4g.pl), dzięki któremu użytkownicy tego samochodu mogą dowiedzieć się wszystkiego (od wymiany żarówek po skomplikowane modyfikacje czy swapy) o swoich samochodach. Klub jest również znakomitym źródłem tanich części zamiennych, co jest kolejnym argumentem „za”.

Hodna Civic EE9 1991 r.

Hodna Civic 1989 r.

Bardziej zamożnym i hardcore’owym studentom polecam wersję EE9, która wyposażona jest w silnik ze zmiennymi fazami rozrządu generujący blisko 160 KM. W aucie ważącym trochę powyżej tony jest to baaardzo zadowalająca moc, a w dźwięku, który wydobywa się spod maski podczas działania VTEC’a można się zakochać…

Mały slideshow z moimi ulubionymi Civicami: